تبلیغات
ایالات باواریا - استادیوم آلیانز مونیخ (Allianz Arena Stadium)
ایالات باواریا
MIA SAN MIA
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


افتخارات باواریایی ها:
بوندسلیگا:
۲۳ قهرمانی (رکورد دار): ۳۲–۱۹۳۱, ۶۹–۱۹۶۸, ۷۲–۱۹۷۱, ۷۳–۱۹۷۲, ۷۴–۱۹۷۳, ۸۰–۱۹۷۹, ۸۱–۱۹۸۰, ۸۵–۱۹۸۴, ۸۶–۱۹۸۵, ۸۷–۱۹۸۶, ۸۹–۱۹۸۸, ۹۰–۱۹۸۹, ۹۴–۱۹۹۳, ۹۷–۱۹۹۶, ۹۹–۱۹۹۸, ۲۰۰۰–۱۹۹۹, ۰۱–۲۰۰۰, ۰۳–۲۰۰۲, ۰۵–۲۰۰۴, ۰۶–۲۰۰۵, ۰۸–۲۰۰۷, ۱۰–۲۰۰۹, 13-2012

جام حذفی آلمان:
۱۶ قهرمانی (رکورد دار): ۱۹۵۷, ۱۹۶۶, ۱۹۶۷, ۱۹۶۹, ۱۹۷۱, ۱۹۸۲, ۱۹۸۴, ۱۹۸۶, ۱۹۹۸, ۲۰۰۰, ۲۰۰۳, ۲۰۰۵, ۲۰۰۶, ۲۰۰۸, ۲۰۱۰, 2013

لیگا پوکال:
۶ قهرمانی (رکورد دار): ۱۹۹۷, ۱۹۹۸, ۱۹۹۹, ۲۰۰۰, ۲۰۰۴, ۲۰۰۷

سوپرجام آلمان:
۵ قهرمانی: ۱۹۸۲, ۱۹۸۷, ۱۹۹۰, ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲

لیگ قهرمانان اروپا:
۵ قهرمانی : ۱۹۷۴, ۱۹۷۵, ۱۹۷۶, ۲۰۰۱, 2013
۵ نایب قهرمانی :۱۹۸۲, ۱۹۸۷, ۱۹۹۹, ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲

جام در جام اروپا:
یک قهرمانی : ۱۹۶۷

لیگ اروپا:
یک قهرمانی : ۱۹۹۶

جام بین قاره‌ای (اروپا-آمریکای جنوبی):
۲ قهرمانی: ۱۹۷۶ , ۲۰۰۱

مدیر وبلاگ : Kourosh
نویسندگان

ژاک هرتزوگ و پیر دمورن هر دو در سال ۱۹۵۰ در شهر باسل سوئیس به دنیا آمده و تحصیلات خود را در انیستیتو تکنولوژی سوئیس در شهر زوریخ در سال ۱۹۷۵ به اتمام رساندند. هرتزوگ و پیر دمورن در سال ۱۹۷۸ شرکت معماری خود را با عنوان Herzog & de Meuron تاسیس نمودند. شاید بتوان گفت هرتزوگ و دمورن عمده شهرت خود را مدیون طراحی گالری جدید هنر مدرن موزه تیت (Tate Museum) در لندن هستند. این پروژه که در واقع تبدیل نیروگاه عظیم برق در کنار رودخانه تایمز به یک گالری بود، تحسین گسترده همگانی را در پی داشت.

هرتزوگ و دمورن ضمن تدریس در دانشگاه‌ هایی چون دانشگاه کورنل (Cornell)، دانشگاه هاروارد (Harvard) و انیستیتو تکنولوژی سوئیس (ETH)، تاکنون پروژه‌های مختلفی چون ساختمان‌های مسکونی، آپارتمان، کتابخانه، مدرسه، استودیو عکاسی، هتل، ساختمان‌های خدمات رفاهی راه‌آهن، دفاتر اداری، کارخانه و چندین موزه و مجموعه ورزشی را طراحی نموده‌اند. این دو معمار در سال ۲۰۰۱، موفق به دریافت جایزه معماری پریتزکر شدند.

آنچه که به نوعی سبب تمایز هرتزوگ و دمورن نسبت به معماران حرفه‌ای چون فرای اتو (Otto) طراح استادیوم المپیک مونیخ، رنزو پیانو (Piano) طراح استادیوم سن نیکولا در شهر باری ایتالیا، نورمن فوستر طراح استادیوم ویمبلی و … می‌ کند، حضور گسترده و چشمگیر ایشان در عرصه معماری ورزشی به خصوص طراحی استادیوم می‌ باشد.

طراحی تقریبا همزمان ورزشگاه های سه رویداد بزرگ جهان ورزش، یعنی طراحی استادیوم آلیانز در شهر مونیخ که بازی افتتاحیه جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ در آن برگزار شد، طراحی استادیوم اصلی المپیک ۲۰۰۸ پکن و طراحی استادیوم مرکزی مسابقات فوتبال جام ملتهای اروپا ۲۰۰۸ در شهر باسل (زادگاه هرتزوگ و دمورن) سوئیس، نمونه‌ ای از مهمترین پروژه‌های ورزشی اخیر هرتزوگ و دمورن می‌ باشند.


در شمال شهر مونیخ و میان تپه‌ ها و علفزارهای بیرون شهر (مابین شهر و فرودگاه مونیخ)، پیکره مشبک فشرده‌ای با عنوان استادیوم آلیانز قرار گرفته است. هیجان حاصل از این پیکره نورانی که از فاصله بسیار دور نیز قابل رویت است، به قدری است که افرادی را که علاقه‌ ای به رویدادهای ورزشی ندارند را نیز به سوی خود جذب می‌ کند.

ایده ی اصلی معماران استادیوم، هرتزوگ و دمورن، سنت شکنی در شیوه طراحی رایج استادیوم‌ های ورزشی بود. آنها قاعده کلی طراحی استادیوم را که تقریبا از سال ۱۹۷۲شروع شده بود و روش غالب در طراحی پوشش سقف استادیوم‌ های ورزشی و شیوه پایداری آن (فرم‌ های سازه) به‌ شمار میرفت، کنار نهادند.

آنها با استناد به این که طراحی استادیوم یک امر انسان‌ ساز فرهنگی است نه یک کار مهندسی صرف، کار طراحی را آغاز کردند. منبع الهام آنها در طراحی استادیوم، معماری بر مبنای فرم سازه‌های کششی و سیستم‌ های خرپایی یا ایده‌ای چون سازه ی یک پل معلق نبود، بلکه تصویر کلاژ شده‌ای از نمایش بازیکنان فوتبال در یک تئاتر باروک بود.

همچنین هرتزوگ و دمورن بر این باور بودند که استادیوم‌ ها تنها مکان‌هایی برای تماشای یک مسابقه ورزشی نیستند، بلکه همچون یک شهر کوچک دارای رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، تسهیلات برگزاری همایش‌ها و امکانات رفاهی دیگر برای برگزارکنندگان و رسانه‌ های گروهی می‌ باشند که در این میان شیوه پوشش سقف و گاه خودنمایی سازه آن به عنوان ویژگی منحصر به فرد استادیوم تنها بخشی از معماری آن را شکل می‌ دهد.

در خصوص فضای داخلی استادیوم نیز، اولین مسئله مورد توجه آنها، ایجاد نزدیک‌ ترین رابطه و هیجان ممکن میان بازیکنان و تماشاگران فوتبال بود. فضایی که هرتزوگ و دمورن آن را به تئاترهای گلوب شکسپیری یا دهانه آتشفشان (به سبب وجود حرارت و التهاب ناشی از گدازه‌ها) تشبیه می‌ کنند. زمانی که استادیوم در طی یک مسابقه مملو از تماشاگر است‌، در این صورت است که معماری به کنار رفته و تماشاگران و بازیکنان برای تجربه‌ ای از جنس هیجان به جزئی از بنا تبدیل می‌ شوند. این فضا (سکوهای تماشاگران) به مثابه مکانی است که کیفیت‌های فضایی آن به وسیله شیب قرارگیری صندلی‌ها، حس پیوستگی میان قسمت‌های زیرین و بالایی، ایجاد حالت انحنا و خمیده در ردیف‌های صندلی‌ ها برای القا حس بیشتری از احاطه‌ داشتن بر بازی، و پوشش سازه پشت تماشاگران تعیین می‌ شود.

برای رسیدن به چنین کیفیتی که مورد نظر هرتزوگ و دمورن بود، آنها ۶۶۰۰۰ صندلی تماشاگران را در سه تراز به شکل مورد نظر خود آرایش دادند. پوشش نقره‌ای صندلی‌های استادیوم که از نوع استاندارد تاشو، صندلی های VIP و صندلی‌ لژ (The Box Seat) می‌ باشند، سبب می‌شود که صندلی‌ها بسته به زاویه برخورد نور، رنگ‌ مایه‌های مختلفی منعکس کنند و این عامل حالت‌های بصری مختلفی را در استادیوم ایجاد می‌ نماید. البته تعداد ۱۰۰۰۰ صندلی که در هرکدام از دو جایگاه شمالی و جنوبی قرار گرفته‌ اند به صورت صندلی‌ های متحرک می باشند که در موارد ضروری برچیده شده و تماشاگران به صورت ایستاده تماشا خواهند نمود.

پوشش سقف (سقف استادیوم مساحتی حدود ۳۷۶۰۰ متر مربع را پوشش می‌ دهد) و نمای بیرونی استادیوم، که به صورت پیوسته می‌ باشند، پوسته‌ای تشکیل یافته از سیستم ETFE (Ethylene Tetrafluoroethylene) است که به صورت توده‌های لوزی شکل قرار گرفته‌اند. سیستم ETFE از یک سری المان‌های نورانی رنگی همانند یک صفحه عظیم می‌ باشد که قابلیت تغییر و تبدیل به رنگ‌های مختلف را دارد.

این سیستم مطابق با برنامه تیم‌ های فوتبال مونیخی که در زمین مسابقه دارند، یعنی قرمز و سفید برای باشگاه بایرن مونیخ که لباس‌های قرمز دارند و سفید و آبی برای باشگاه مونیخ ۱۸۶۰ که لباس‌های آبی دارند، به وسیله سیستم دیجیتالی ارسال کنترل شده گازهای رنگی در توده‌های لوزی شکل ETFE، تغییر رنگ می‌ دهد. این پوشش طی روز، سفیدی مروارید سانی دارد و در طول شب به صورت پیکره‌ ای سرخ‌ فام می‌ درخشد و چنان که گفته شد بسته به بازی تیم به رنگ های سفید و آبی و سفید و قرمز تبدیل می‌ شود.

هرتزوگ و دمورن معتقدند که نمای بیرونی استادیوم تجسمی از یک ایده ناپایدار و بی‌ ثبات است که با پویایی و تغییر خود هیجان درون استادیوم را همزمان به بیرون نیز منتقل می‌ کند. علاوه بر این، نوع پوسته نمای بیرونی و توانایی آن در تغییر رنگ، این امکان را می‌ دهد تا استادیوم جلوه چشمگیرتری داشته باشد و احساس سبکی و بی وزنی نسبت به سازه سنگین بتنی بنا ایجاد نماید.

لنداسکیپ استادیوم نیز با تپه‌ها و علفزارهای موجود ترکیب شده و نحوه قرارگیری استادیوم در سایت آلیانز به گونه‌ ای است که استادیوم، همچنان که از سمت شهر به سایت نزدیک می‌شویم به آرامی پدیدار می‌ شود. مجموعه استادیوم آلیانز علاوه بر تسهیلات و امکانات لازم برای یک استادیوم، دارای دو رستوران اختصاصی هرکدام با ظرفیت ۱۵۰۰ نفر برای تیم مونیخ ۱۸۶۰ در شمال استادیوم و برای تیم بایرن مونیخ در جنوب آن می‌ باشد.

بی‌شک می‌توان استادیوم آلیانز مونیخ و استادیوم المپیک پکن را، به دلیل طراحی استادیوم دو رویداد بزرگ تاریخ ورزش جهان و هم به دلیل نقطه اوجی در طراحی خاص این دو معمار سوئیسی یعنی تاکید بر طراحی سطح و پوسته بیرونی که پیش از این دو پروژه نیز در کارهای قبلی این دو معمار می‌ توان مشاهده نمود، نقطه عطفی در میان پروژه‌های هرتزوگ و دمورن قلمداد نمود.

استادیوم آلیانز مونیخ که عملیات ساخت آن از ۲۱ اکتبر ۲۰۰۲ شروع شده بود، در ۳۰ می ۲۰۰۵ بازگشایی و با بازی دوستانه دو تیم همشهری مونیخ ۱۸۶۰ و بایرن مونیخ، در ۲ جولای ۲۰۰۵ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز نمود.





نوع مطلب : ایالات باواریا، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
Kourosh
پنجشنبه 27 مهر 1391
جمعه 6 مرداد 1396 09:54 ق.ظ
At this time I am ready to do my breakfast, after having my breakfast
coming again to read more news.
یکشنبه 11 تیر 1396 03:26 ق.ظ
Hi! I simply wish to offer you a big thumbs up for your
excellent info you've got here on this post. I'll be returning to your site for more
soon.
سه شنبه 6 تیر 1396 02:19 ق.ظ
Hi there very cool website!! Guy .. Excellent ..

Superb .. I will bookmark your website and take the feeds also?

I am satisfied to search out numerous helpful information right here
in the post, we need work out extra techniques on this regard, thanks
for sharing. . . . . .
یکشنبه 21 خرداد 1396 10:19 ق.ظ
This is my first time pay a quick visit at here and i am actually pleassant to read all at single place.
سه شنبه 2 خرداد 1396 11:59 ق.ظ
I have been exploring for a little for any high quality articles or blog posts
on this kind of house . Exploring in Yahoo I at last stumbled
upon this website. Reading this info So i am satisfied to show that I've a very excellent uncanny feeling I came
upon exactly what I needed. I most without a doubt will make sure to
do not overlook this website and give it a glance regularly.
جمعه 25 فروردین 1396 10:51 ق.ظ
Great site you have here.. It's hard to find excellent writing like yours these days.
I truly appreciate individuals like you! Take care!!
یکشنبه 20 فروردین 1396 05:23 ب.ظ
Thanks for one's marvelous posting! I genuinely enjoyed reading it,
you happen to be a great author.I will be sure to bookmark your blog
and will often come back in the future. I want to encourage you to ultimately continue your great writing, have
a nice afternoon!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی


iroweb.com

به سایت ما خوش آمدید
کلیه حقوق این وبلاگ برای ایالات باواریا محفوظ است